tisdag 7 februari 2012

Alla Hjärtans Dag Kort

Vem har inte gjort potatistryck i sin barndom? Det är faktiskt kul och kan varieras hur mycket som helst. Här har jag hållt mig till hjärtan men med olika form, storlek och färg.



 Jag har använt kartong som har en yta som tyg alltså inte helt slät. till trycket hade jag hobbyfärg och acrylfärg samt lite glitterlim. Kanten har jag klippt med en vågig sax som jag köpt på Bokia.
1. Börja med att skära itu potatisen. Rita upp en form och skär ut med en liten kniv.

2. Häll ut en lite klick färg på en slät tallrik och färga in potatisen. man kan också pensla på färgen. Det är fint att ha lite olika nyanser, jag har rött och lite rosa. Gör först några tryck som är lite tydliga med mer färg sedan kan du trycka flera lite mer diffusa tryck ovanpå och runt omkring. Man behöver inte ta ny färg mellan varje tryck.
3.Färga in kanten med en med en mörkare färg eller glitterlim. Jag tycker om att göra det med fingrarna för det blir inte så perfekt då.

Att texta för hand
Många kortmakare använder sig av stämplar till allt och det blir ju såklart väldigt fint. Många är osäkra på att texta själva. Men visst blir det en mer personlig prägel på kortet om man skrivit det själv som om orden betyder lite mer.

Visar här hur man kan texta...klicka dig vidare.


Jag visar här hur du kan klara det själv.
1. Skissa upp vanliga stora bokstäver med blyertspenna. Gör gärna tunna hjälplinjer med linjal för att få bokstäverna lika stora.
2.När du är nöjd fyller du i med tunn svart penna

3. Dra streck vid ändarna av bokstäverna.


4. Fyll bokstäverna och gör dem tjocka genom att skissa små korta streck på varandra. Bokstäverna blir inte helt svarta utan ser lite skissade ut.
Detta ser garanterat hemmagjort ut och den du ger det förstår att du gjort just till henne/honom med kärlek.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar