tisdag 7 februari 2012

Hemgjort omslagspapper

Älskade potatis...sprungen ur moder jord... du är inte bara god, billig och nyttig ...du är även praktisk och rolig att använda till fantasifulla skaparprojekt.

Jag ska visa hur man kan göra sitt egetdesignade omslagspapper till personliga paket. Så här blev några av mina.






 Jag hade en rulle ritpappper kvar sedan barnen var små, inköpt på Ikea till ett barnstaffli.  Det passar bra att trycka på. Vill man göra till små paket räcker det med vanliga ritpapper. Men det är kul att tryck på stora papper.

Läs mer om hur man gör...

                                                       
1. Skär en potatis mitt itu. Rita en figur och skär ut den med en liten kniv.


 2. Häll upp lite hobbyfärg på en slät tallrik. Om man har lite tunn skummgummiduk kan man lägga den på färgen så fördelas färgen jämt och bra genom duken.


3. Det är fint att använda lite olika nyanser eller olika färger så att trycken blir lite flammig. Här har jag ljusgrön och mörkgrön acrylgärg.

4. Sedan är det bara att trycka av hjärtans lust. Man behöver ta ny färg mellan varje tryck. Det går bra att trycka 3-4 gånger innan man doppar i ny färg, då blir det lite mer nyanser. Här har jag tryckt ett regelbundet mönster. När jag var klar med det tryckte jag en omgång till mellan ringarna men då med mycket mindre färg så det blev ljusare.

Det blev så här till slut.



 Här har jag använt samma figur men på olika sätt.




 Det enklaste enkla med bara hjärtan.                                      Här blev det tryck med guldfärg.




















Guldstjärnan och glitterhjärtat är gjorda av papier maché.Även den gula stjärnan på det grönmönstrade paketet är gjord på samma sätt. Hur man gör en sådan kommer jag att visa på bloggen så småningom.
GO FOR IT! PYSSLA PÅ!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar