tisdag 14 februari 2012

Röda VinbärsMarmelad med Ingefära

Fick en hel påse med med frysta bär av min lilla mamma. Det var blåbär, björnbär svarta och röda vinbär. När vi hade kalas i helgen bjöd vi på vit kladdkaka  och till den rörde jag ihop röda vinbär med socker och ingefära. Det som blev över efter festen kokte jag till vinbärsmarmelad. Den blev så poppis hemma att jag plockade upp ett kilo vinbär till och gjorde en större laddning.
 Här får du receptet.

Du behöver: 1 kilo bär, 1 kg syltsocker, 2 tsk torkad eller 2 msk färsk finhackad eller riven ingefära, 3-4 rena burkar.


Ingefära
 1. Rensa och väg vinbären. Jag kokte på ett kilo bär och då tar man 1 kilo socker, jag använde syltsocker eftersom jag råkade ha det hemma. Det innehåller pektin som ger en fastare konsistens. Speciellt om bären är väldigt mogna kan det behövas. Har man en del halvmogna bär så innehåller de pektin naturligt. Pektin finns även att köpa i påse separat.
2. Blanda bären med socker och ingefära i grytan. sätt plattan på svag värme och låt allt smälta ihop sedan kan du koka det lite kraftigare i 10-20 min. Rör om med jämna mellanrum och mosa till bären. 
3. När det kokt klart ska du ta bort skummet som bildats.

4. Nu kan du hälla upp det i rena burkar och skruva fast locket direkt. vill man vara säker på att det inte ska mögla så kan man skölja burkar och lock i varmt vatten blandat med natriumbensoat. Marmelad innehåller så mycket socker som har en konserverande effekt så man kan slopa konserveringsmedel.
5. Burkarna blir lite roligare med etiketter på. Ät på nybakade scones.
MUMS FILIBABA!


Andra recept med kryddor och bär:
Fruktremmar
Rostade smaksatta nötter
Purjosalt
Dadelbollar







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar