måndag 2 april 2012

Höna för plantering

Blev sugen att göra en höna i papier maché till påsk. Fick inspirationen från en papier machégrupp på facebook. Det var härligt kladdigt och roligt.

Den är ca 50 cm lång. Hur man gör förklarar jag i stora drag här nedanför.


Gör så här...

Börja med att forma en stomme i hönsnät. Blanda till tapetklister.
Riv tidningspapper i remsor, använd fingrarna och smeta ut tapetklister på remsorna och täck stommen med ett lager.

När det första lagret torkat klipper jag ut näbb m.m och tejpar fast med frystejp. Jag formar till en näbb. Jag fyller ut ställen jag vill ha fylligare genom att skrynkla ihop tidningspapper och tejpar fast. Allt ska ju täckas med fler lager så det spelar ingen roll om det ser fult ut.

Fortsätt nu att lägga på fler lager remsor. Jämna till under tiden genom att stryka med händerna.

När hönan torkat målade jag den helvit med vanlig grundfärg för snickeriarbeten. Därefter gjorde jag servettdecoupage på hela hönan. Jag föll för dessa påskiga servetterna Village.
 Till sist målade jag näbb och kam samt lackade hela hönan.
När allt torkat tog jag kraftig plast och la i planteringshålet och planterade lite narcisser, penseér och murgröna.
Ännu finare blir det om några veckor då blommorna växt till sig men då är påsken över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar