tisdag 5 februari 2013

Halsband av disketter

Fick inspiration till detta via en italiensk sida på internet. Men jag har gjort det på mitt sätt. Jag har använt disketter och sladdar från hörlurar.


Jag slaktade ett helt gäng gamla disketter och nu har jag återanvänt allt.

Så himla kul. Här får ni se vad jag gjort med den lilla runda metallbiten.


Jag la bitarna upp och ned format i ett mönster som jag vill ha på det färdiga smycket. Alla bitarna ska länkas ihop med små metallringar därför märkte jag ut de ställen som de ska sitta ihop på med tunn märkpenna.

Sedan åkte borrmaskinen fram. Det gäller att ha ett fast tryck med borren så den inte glider mot metallen. Borra i alla markeringar.


Jag har varit runt på möbelaffärer för att få utgångna möbeltygsprover. Har dessutom en god vän som jobbar på Kinnarps och hon brukar förse mig med lådor av prover ibland. Använder dessa främst till att sy väskor och kuddar.
Bland dessa hade jag mockaliknande tyger som jag använde till detta ändamål. Sånt tyg traspar sig inte så det funkar bra. Jaf klippte ut små runda bitar som passar i fördjupningen på metallbiten.


Jag testade lite olika färgkombinationer.



Quick glue från Panduro är verkligen ett superbra lim som jag använder till nästan allt. Lägg på lim och tryck fast tygbitarna.


Montera nu ihop brickorna med små metallringar. Det är bra att ha små minitänger.  Allt finns att köpa på hobbyaffärer.


Dessa hörlurarna kommer jag aldrig att använda mer. Sladdarna är mjuka och följsamma och passar bra att hänga smycket i. Jag satte ihop två tjockare och en tunn sladd. på Panduro finns jättebra små klämmor med öglor att sätta i änden av remmen. Då kan man klämma ihop flera sladdar och sedan använda ett lås. Se översta bilden.


Visst är det fränt vad man kan göra med gamla saker som ingen vill ha längre.

2 kommentarer:

  1. Vilken bra idé med gamla disketter! Och superfina halsband blev det!
    Får nog länka till din sida via min Blogg, om det är ok?
    Ha en fortsatt bra vecka.
    Vonna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag blir bara glad om du länkar mig vidare. Ha en bra dag!

      Radera