tisdag 18 december 2012

Praliner

Nu har jag testat att göra praliner. De blev jättefina trots att jag inte följde konstens alla regler. Min ambition var inte att göra den perfekta pralinen utan bara se om jag kunde.


Här kommer en lite instruktion:
 Smält chokladen över vattenbad. Jag har köpt en jättefiffig gryta på Lagerhaus. Den är dubbel, undergrytan med vatten och övergrytan med choklad. Inte en vattendroppe får hamna i chokladen för då blir det grynigt.



Låt svalna något. Pensla formarna med chokladen ända upp till kanten. Låt stelna i kyl eller frys en liten stund och upprepa tills du har en stabil form.



Här är formarna färdiga att fyllas.
Tips på fyllning: lika delar choklad och grädde som grund. Hetta upp grädden och lägg i hackad choklad, rör tills det smält. Tillsätt sedan smakämnen. T.ex tinade mosade hallon, krossade polkagrisar, chili, lakrits, citrusskal, kaffe m.m. Om du tillsätter likör så ta bort motsvarande mängd med grädde så det inte blir för löst. Man kan säkert koka kola till lite mjuk-seg konsistens och fylla med. det är bara att testa sig fram.

Nu är formarna fyllda. Jag använde helt enkelt en tesked.Vet att många spritsar i fyllningen. Lämna någon mm så att du får plats med ett sista lager choklad som bildar pralinens botten. Låt stelna i kyl eller frys.
Smält ny choklad. Täck fyllningen och släta till. Låt stelna igen innan du ploppar ut dem.



Jag använde silikonformar och metallfolieformar som jag köpt på Lagerhouse, de funkade bra.
Ingen pralin gick sönder när jag tog ut dem. Imorgon ska jag göra med mörk choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar