fredag 4 januari 2013

Duschdraperi

Jag sydde ett duschdraperi av plastpåsar för 20 år sedan, fick idén från ett TV-program om återvinning. Det är kasserat för längesedan. Nu har jag gjort ett nytt.

Samla på dig butikskassar under en tid så du har lite att välja bland. Det är kul att få till en matchande färgställning. Välj kassar med lite tjockare kvalitet som de ofta har i kläd och skobutiker.
Här hittar du ett annat duschdraperi jag sytt.

Jag började med att klippa ut raktangulära bitar som blir kvadrater när man sedan delar dem. Lägg ut dem så du får översikt. Mät i ditt badrum för att se hur stort du vill ha ditt draperi.

Sy ihop dem på symaskin. Lägg dem lite omlått och sy t.ex med trestegs-zickzack. Det går snabbt och lätt. 

När du sytt ihop rektanglarna klipper du dem på mitten så du får långa längder.
Lägg ut längderna i önskat mönster. Du kan givetvis sy ihop kvadrater från början men det är lite mer jobb.

Klipp bort handtagen på kassarna. De ska du använda till öglor att hänga upp draperiet med.

Klipp till en infodring för överkanten. Lägg räta mot räta. Stoppa in de dubbelvikta handtagen och nåla fast. Sy. Vik tillbaka infodringen  aviga mot aviga och sy fast den.

Nu är upphängningen klar. Vik sedan in kanterna längs med draperiet och sy. Fålla nedtill för snyggt avslut.
Klar!

Nu håller jag på med en matchande badrumsmatta av virkade plastremsor. Den är inte klar ännu men jag lägger ut den snart.

5 kommentarer:

  1. Vilken rolig idé blir jättefint! Nyfiken på din matta oxå :) Trevlig helg /Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa duschdraperi kommer nog bli orange med kassar från bl.a hemmakväll. Det går ganska fort att sy men virka en matta..oj oj det tar lång tid. Nu har jag slut på kassar också. Kul att du följer min blogg. ska försöka uppdatera den med tips med jämna mellanrum. Det är inte alltid man hinner så mycket man skulle vilja. Ha det bra! /Helena

      Radera
  2. Wow vad inspirerad jag blev nu. Har ju tröttnat på mitt draperi å det här var ju verkligen en rolig ide! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  3. Yes!!! det är ju precis det som är meningen, att någon ska inspireras. Kulo! Lycka till!!!

    SvaraRadera
  4. På en antiglidmatta kan man knyta in plastremsor ungefär 2 x 10 cm. Ju tätare man knyter ju mjukare blir mattan. Hdb Gudrun

    SvaraRadera