tisdag 22 januari 2013

Mormorsrutor av plastpåsar




Klipp remsor av dina plastkassar och virka något fint. Här har det blivit mormorsrutor. Vad ska jag göra med dem sen då? Ja vi får väl se, en matta till badrummet eller balkongen kanske.



 Lite längre ner får du lite tips!


Här var det Ullared, Systembolaget och Elgiganten.
Systemet, Ullared, Stadium.
Här är det nog H&M, Cubus och sytemet igen.
Men herregud nu är det systemet igen fast turkos färg, apoteket  och H&M
Här är det Indiska och ni vet vad i två kulörer.
Jaha vad är nu detta då, lite Indiska i alla fall.
Team sportia tror jag och systemet såklart, lite apotek också.


 
Vik kassarna flera gånger och klipp remsor. Är kassen tunn klipper du dem kanske 2 cm och är de lite tjockare bara 1 cm. Anpassa virknål därefter. Jag har använt nr 5.
Fäst sedan ihop dem till en lång remsa så här. Jag brukar sätta ihop några stycken och börja virka, sedan fyller jag på efter hand.
Tunna kassar är lättast att virka i. De tjockare kassarna från skor och klädbutiker är bättre att använda till duschdraperi.
 Om virknålen glider dåligt när du virkar, att det är trögt, så kan du ta lite matolja på virknålen för bättre glid.
 Leta upp ett mönster på mormorsrutor du gillar och sätt igång.

5 kommentarer:

  1. Du har ju helt enkelt bara för många toppenideer! Vart får du all inspiration ifrån? =) hihi..

    Kraaam
    Sanna

    SvaraRadera
  2. Tackar! Jag hittar lite ideér på nätet och så håller jag på hela tiden när jag är ledig och då kommer man på nytt efterhand, det är så kul, speciellt med återbruk. Googla på ordet trashart så får du se många galna ideér. Kram

    SvaraRadera
  3. Men oj vad roligt! Detta måste jag genast pröva! Tack!

    SvaraRadera
  4. Har du prövat att sy eller virka ihop rutorna än? Vilket material tror du blir bäst till det?

    SvaraRadera
  5. jag har väl gjort 12 rutor hittills. Har inte haft några roliga plastpåsar på ett tag men igår hittade jag några på jobbetLöjligt vad glad man kan bli för en plastpåse. Tänkte göra ganska många rutor och sedan sätta ihop dem till en badrumsmatta eller matta till altanen. Har du ngt annat tips på vad man kan göra av dem? Jag får se om jag virkar eller syr ihop dem. Just nu har jag en massa annat på gång. Tack för att du tittade in på bloggen och välkommen tillbaka!

    SvaraRadera