torsdag 14 februari 2013

Underlägg av en Amelia


Jag har haft influensan i 10 dagar (varav 5 dagar heltid i sängen) och då har jag provat mig fram vad man kan göra med tidningspapper. Nu är jag besatt av detta. Det är så himla mycket man kan göra och det är så kul. Här visar jag hur man kan göra tallriksunderlägg i flätteknik.

Genom att välja sidor i tidningen med en färgnyansskala kan man påverka resultatet. Jag har gjort 4 st undelägg i 4 olika färger.





Till varje undelägg går det åt 9 sidor ur ett magasin. Varje sida delar du på längden till 4 lika delar.
De behöver följande: Tidningar, limstift, sax, lack och en symaskin. Det kan nog funka utan symaskin också genom att tejpa kanterna och limma fast kantbanden.

I trädgårdstidningar hittar du många sidor i gröna nyanser, i inredningstidningar finns det mycket i café latte-nyanser, Amelia har lite allt möjligt, vetenskapstidningar har mycket i mörka färger.

Gör så här:
Dela i 4 lika delar
                              Vi in en tredjedel och vik över en tredjedel. Fäst med limstift.
14 st bredvid varandra motsvarar längden på en.

Sy ihop dem längs med ena kanten.
                                                     Eller så tejpa du om du inte vill sy.
Fläta in ca 14 st. Sy ihop runt kanten. Nu ska vi göra ett kantband. Du användet även här en fjärdedels sida ur en tidning. Men nu viker du in en fjärdedel från varje sida in mot mitten  istället.

 Lägg på lim och vik den runt kanten så att du döljer sömmarna.
Gör så på alla fyra sidorna. Sy fast kantbandet.

För att underlägget ska bli tåligt måste det lackas. Jag lackade mina två gånger på varje sida. Välj något som torkar snabbt. Oceanlack från Panduro är jättebra.
Nu är det färdigt. Nu har jag fullt upp med nya idéer så tack för idag! Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Superläckra bordstabletter. Detta måste jag pröva! Tack för roliga idéer.
    Ha det gott.
    Vonna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag blev väldigt nöjd med dem själv. Efter lackningen såg de riktigt proffsiga ut. jorde några till sedan samt några i liten modell som jag ska dekorera väskor med eller nåt. Vi får se. Kul att du blev inspirerad. Ha det gott själv!

      Radera