tisdag 26 mars 2013

Chipsskålar av papper

Första kreativa inlägget på länge. Under tiden har jag gjort mängder av armband, ett par lampor, sytt väskor och jobbat med vårt återbruksprojekt...och så mitt vanliga heltidsjobb såklart. Vår tvättstuga som är min verkstad är i kaos men så får det vara annars kan jag inte leva.

Här kommer i allafall en beskrivning på hur man gör skålar i papier maché. Men först några bilder.
 


Material du behöver för att göra detta:
              • en skål
              • en dagstidning
              • en tidning med färgbilder
              • färg, lack och pensel
              • tapetklister

Täck skålen med plastfolie. Riv tidningen i småbitar. Kleta på tapetklister och täck plasten med pappersbitarna.
När du täckt skålen med ett lager kan du börja ta större pappersbitar som du trycker ihop med lite klister och lägger i tjockare lager. Det går också bra att fortsätta med små bitar som vid första lagret.

LÅT TORKA över natten.  Leta upp sidor i fina färger i ett magasin. Riv i små bitar. Limma som innan med tapetklister. Lägg bitar vid skålens kant så de viks in mot insidan.

När det sista lagret torkat ska du försöka få loss det från skålen. Ibland går det lätt men ibland kan det vara svårt. Det beror på hur plasten fastnat på skålen. Om det inte går får man skära ett snitt i pappret som man sedan kan dölja med fler pappersbitar både utifrån och inifrån.

När allt är torrt är det dax att måla insidan. Men man kan ju också väla att täcka insidan med färgade pappersbitar. Jag målade även en lite svart linje på skålens kant.
Avsluta med två lager lack.


Lycka till!

4 kommentarer:

  1. De ser verkligen läckra ut.

    SvaraRadera
  2. Tack! Alltid roligt med positiva kommentarer. Glad påsk!

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga skålar ! Jag gillar hur dom är enfärgade inuti som harmonierar med kollaget eller vad man ska kalla det på utsidan :)

    SvaraRadera
  4. Tack Sandra, kul att du gillar dem. Glad påsk!

    SvaraRadera