tisdag 17 september 2013

KnytBatik

På 90-talet var det jättepoppis att färga batik, speciellt på kläder. Jag höll också på mycket med tygtryck då och då använde jag batikfärg för att grundfärga de vita tygerna. Igår plockade jag och min dotter fram de gamla färgerna och gjorde lite gammal hederlig knytbatik.
Även kemikalierna var gamla men det funkade ändå.
 På den utbildningen jag gick så lärde vi oss att blanda till färgen på ett enkelt sätt. För att få exakta färgnyanser får man vara lite mer noggrann.


Recept finns på Zenit där jag också köpt färgerna som håller väldigt hög kvalitet.
http://www.zenit-konst.se/custom/proddocs/recept/alla.pdf
SÅ HÄR GÖR JAG:
 Jag använder endast kaustiksoda, hydrosulfit och färg.

Till 10 liter vatten använder du: 1 dl kaustiksoda, 0,5 dl hydrosulfit och 1-2 tsk färg.

1.Häll upp hett vatten i en hink. Tillsätt kemikalierna och rör om (skydda gärna mun och näsa med en scarf).
2. Låt svalna till 50 grader. Ta lite av blandningen i en glasskål och blanda ut färgen i det. tillsätt färgen i hinken.
3. Låt stå 5-10 min. Rör om
4. Nu kan du färga. Tryck snabbt ner tyget och massera det i färgbadet i 10 min. ANVÄND GUMMIHANDSKAR.

Innan du gör färgbadet ska du förbereda plagget du ska färga. Vi använde nylonstrumpor som vi klippt i remsor. Ta t.ex tag i tröjan mitt på magen och gör sedan flera knutar efter varandra så det bildas en avlång strut. Då kommer det bli flera ringar i varandra efter färgningen. Där du gjort en knut kommer inte färgen åt eftersom nylonstrumpor är syntetiskt och inte suger åt sig av färgen.

Efter färgning sköljer du ordentligt tills vattnet är klart.
          Klipp sedan bort alla knutar och se mönstret växa fram. Detta är det roligaste.
                                          Tvätta plagget innan du använder det.
Hoppas det var begripligt och att jag kommer ihåg rätt hur jag gjorde för 20 år sedan. Det funkade igår i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar