tisdag 4 februari 2014

Patinering-målningsteknik

Här visar jag dig ett sätt att måla på som framhäver mönster och strukturer, som ger ett mer tredimensionellt uttryck.
Jag använder akrylfärger. Det går säkert bra med andra hobbyfärger också. Jag avslutar alltid med att lacka.

Jag börjar med att visa bilder på saker som jag målat med denna teknik.


Bottenfärg vit, patinerad med svart.


Bottenfärger i gul-röda nyanser, patinerad med brunt.
Bottenfärg gröna nyanser, patinerad med brunt.


Bottenfärg i olika blå nyanser, patinerad med vitt.

 
 
 
Här kommer instruktionerna:

 
Gör så här:
 Här har jag en flaska jag klätt med rullar av tidningspapper. Genom att måla med patineringsteknik kommer mönstret att framhävas och den kommer att se mer randig ut än om jag bara målat den med en färg. Givetvis passar tekniken även för andra underlagsmaterial. Men ytan ska ju helst inte vara helt slät.
 Jag brukar först grundmåla med vit färg för då får nästa färg ett finare lyster. Har du färg med bra pigmentering kan du säkert måla med önskad bottenfärg direkt.  Du kanske vill att tidningspappret ska lysa igenom och då målar du grunden mer transparant..
 Låt torka.
 Nu har jag täckt den vita ytan med en blandning av gult, orange och lite rött. Kan ju givetvis vara enfärgat också. Låt torka ordentligt.
 Nu målar jag med en mörk färg i detta fallet brun. Jag brukar måla en liten yta i taget.  Innan det torkat....
 ...torkar jag bort det mesta med en fuktig disktrasa...
 ...och då blir det så här. Skölj trasan och krama ur ofta för bästa resultat.
Du kan också måla en mörk bottenfärg och patinera med en ljus färg.
Avsluta med att lacka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar