tisdag 1 april 2014

Krukor av konservburkar

Enkelt och roligt hemmapyssel - måla om konservburkar och använd som blomkrukor.
 Stora konservburkar kan du få från restauranger och storkök. Gå till närmsta skola och fråga. Jag gjorde mina romantiska till min dotters rum som enligt hennes önskan ska bli en dröm i rosa och vitt.
Not my style but funny to create.
Fortsätt för beskrivning:


 
Material: lackfärg, bokmärke eller servetter, lim ev. spets.

 Jag sandpapprade mina först med ett fint sandpapper för att färgen skulle fästa ordentligt. Går säkert bra utan detta moment. Målade sedan med vit snickerilackfärg. Hobbyfärg funkar bra också. Måla två gånger vid behov.
 Jag har ju sparat alla mina bokmärken från barndomen och där hittade jag några fina stora rosor. Jag strök på vit färg på dem och torkade sedan bort det mesta, vilket gjorde dem lite mer romantiska. Ville inte att kontrasten mellan ros och kruka skulle bli för stor. Limma fast rosen på krukan.

Använder du servetter så drar du bort yttersta skiktet där mönstret är och klipper ut motivet. Stryk trälim utspätt med lite vatten på krukan och tryck försiktigt på motivet. Man kan använda hopknycklad plastfolie och trycka på motivet så det fäster ordentligt mot underlaget som är räfflat. Lacka över motivet
 Avsluta med att klä in ovankanten med spets. Bara att limma fast.
LYCKA TILL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar