onsdag 9 april 2014

Ramar med äggskalsmosaik

Jag har tidigare visat smycken jag gjort med äggskal . Det var så kul att jag fortsatte med lite andra grejer. Här visar jag hur jag gjort ramar. Stommen är vanlig förpackningskartong. Mosaiken är av äggskal. Snacka om återbruk och lågbudget. :)
Tror att det snart kommer fler saker här med denna tekniken. För kul för att låta bli. Måste bara käka lite mer ägg.



Fortsätt för instruktioner:
Andra saker av äggskal: 

Material: Ram med slät ovansida, kartong, lim som blir genomskinligt när det torkar, äggskal, lack (jag hade lack med glitter i), hobby färg och vattenfärg, sax, mattkniv, tidningspapper, tapetklister.

 Rita av ramen på kartong. Skissa sedan ett mönster  så som du vill ha din ram. klipp ut. Insidan är lättast att skära ut med mattkniv.
             Klä in kanterna med tidningspapper. Ej tvunget men det blir snyggare då.
Måla med hobbyfärg, akrylfärg eller kanske väggfärg. Man tager vad man haver.
Jag använde skal från råa ägg som jag sköljer och tar bort hinnan på. Låter dem torka och sedan är det bara att börja. Inget fel på kokta äggskal naturligtvis.
Innan har jag använt trälim men nu använde jag fotolim RX (se bild nedan) istället vilket jag tyckte var bättre, det torkar långsammare. Sådant lim finns att köpa på Ica. Stryk ut lim på en dal av ramen och tryck ut delar av skalen så de spricker och bildar ett mosaikmönster.

                       Jag använde vattenfärg och målade i milda utspädda färger.
När jag målat klart och det torkat la jag dem ute på tidningspapper och sprayade med ett glitterlack. Det blev en kitchig finish med det.
Avslutningsvis limmade jag upp äggskalsramarna på en begagnad ram för att få glas och baksida. Jag använde de där billiga från Ikea som brukar finnas i grönt, rött, turkos. Vem har inte några sådana hemma?

8 kommentarer:

  1. Vad duktig du är! Det blev jätte fint, tack för tipset :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då säger tack för kommentaren. Alltid roligt att höra positiva saker om det man gör. Lycka till med äggpysslet!

      Radera
  2. Suveränt fint, kreativt och påhittigt!!! Jättesnyggt!! Tack för tipset

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj det var många fina superlativ, tack! Varsågod och kul att du hittat till min blogg.

      Radera
  3. Hei! Flott blogg du har og veldig inspirerende! Jeg elsker gjenbruk og redesign. Jeg lurer på en ting; Hvilken type maling, lakk og lim bruker du til avispapir og papp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanne! Jag använder ofta akrylfärg. Lacken köper jag på Panduro. Ett bra vattenbaserat lack heter Oceanlack. Som lim använder jag oftast vanligt trälim som man kan köpa på byggaffärer. Till vissa pappersarbeten använder jag tapetklister. Hoppas du fick svar på din fråga.

      Radera
  4. preciosos una idea estupenda bessss desde España

    SvaraRadera