onsdag 7 maj 2014

Persillade och Libbstickesalt

Att göra sitt eget örtsalt är både roligt och lätt. Har man inte en trädgård med örter så kan man göra det med olika grönsaker och örter från affären.
Igår gjorde jag ett med persilja och vitlök (persillade) och ett med libbsticka och rödlök. Detta har jag redan gott om i trädgården. Här visar jag hur man gör och sedan kan du själv välja ingredienser. Testa med purjo (mumsigt), chili, paprika, oregano, timjan, rosmarin, gräslök, tomater m.m. Du kan givetvis blanda flera ingredienser till ett örtsalt. Hällde sedan upp det i tomma gamla kryddburkar och gjorde nya etiketter.

Detta är Libbsticka som kommer tidigt på våren.
Senare på sommaren blir den meterhög med vita flockblommor.
Har  stark sellerismak.

 
Du behöver en matberedare eller mixer. Jag använder en elektrisk ört/frukt/svamptork men det går också bra att torka i ugnen på max 40 grader. Har du varmare så försvinner aromen och det blir mer som hö. 

På bilden nedan visar jag ungefär hur mycket jag använde till en omgång. Ca en liter. Du kan givetvis ta mer om du vill.
 Här är det slätbladig persilja, vitlök och salt som jag mixar ihop till en gröt. Jag hade 4-5 klyftor och mängden salt kan du bestämma själv efter smak. 1 msk räcker.
 Till Libbstickan använde jag en styck rödlök. Gul lök och rödlök gör smeten ganska vattnig så det kan ta lite längre tid att torka.

 När du mixat det så brer du ut det på en bit bomullstyg. Har använt bakplåtspapper nån gång men jag har för mig att smeten fastnade på det och var svår att få bort när det torkat.
 Här ser ni min torkmaskin. Går bra i ugnen också. Högst 40 grader, lägg gärna in en termometer.

 När det är riktigt torrt så mixar du det igen. 

 Häll sedan upp på burk.
 Jag hade en tom kryddburk som jag tog bort etiketten på och gjorde en ny. 
 Smakade av persilladen i en räksallad. Gott!
 Lycka till med ditt örtsalt!

4 kommentarer:

  1. Toppen... det där ska jag göra. Ska pröva med libbsticka och vitlök och salt. Tack du har så toppen bra tips :)

    SvaraRadera
  2. Låter gott. Ska prova

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det. Det är lätt att göra och kul att variera innehållet. Släng t.ex i en tomat, chilipeppar eller paprika. lycka till!

      Radera
  3. Gott men hur länge ska de stå inne i ugen

    SvaraRadera