måndag 7 juli 2014

Lavendelkorgar

När jag var i Kroatien nyligen sålde de sådana här lavendelkorgar överallt. Kvinnorna där var 100 gånger skickligare på det än vad jag är. Det var ganska svårt att få det snyggt, kräver nog att man gör några stycken för att få till den rätta tekniken. Doften är dock lite ljuvlig hur det än ser ut.
Jag använde bast att fläta med.



Önskar jag kunde säga att det var jag som gjort dessa men icke. De såldes utanför katedralen i Split gamla stad.

 Gör så här:


 Plocka ett ojämt antal blommor. Eftersom du ska fläta in ett snöre över och under måste det vara ojämt. Man kan ju också fläta t.ex under tre skaft och över tre skaft...osv. Då blir det att gånga det ojämna antalet med tre. Börja med att göra en med 9 skaft. Knyt ihop till en bukett med det snöret du vill fläta in. Låt ena ändan var lång och den andra kort.
 Vik försiktigt skaften över. Vrid varje skaft lite innan du viker det så går det inte av så lätt.
Fläta nu in snöret genom att lägga det över och under, över under. Första och andra varvet är svårast sedan går det lättare. 
Avsluta med att binda runt alla skaften under blommorna. många använder smala sidenband till inflätningen. Jag använde natursnöre och bast. Till en av dem testade jag med presentsnöre.

9 kommentarer:

  1. Åh, tack för att du delar med dej. Jättefina, måste testas.

    SvaraRadera
  2. Väntar på att min lavendel ska blomma så jag kan göra sådana. Har velat testa i flera år, men har inte haft någon lavendel. Det är ju så fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma för mig, konstigt att startsträckan är så lång ibland.

      Radera
  3. Fint, måste testas. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis rätt tid för detta nu. Lycka till!

      Radera