torsdag 27 november 2014

Papier maché pärlor

Man kan göra pappersmassa av tidningspapper som man blandar med lim och t.ex mjöl. Det blir nästan som lera. Av detta kan du forma allt möjligt. Här har jag gjort pärlor.
Dessa är målade med vattenfärg och sedan lackade.

Dessa är målade med hobbyfärg och sedan lackade.


Här har jag använt krackeleringsmedium.


Gå vidare för att få en beskrivning på hur man gör dessa pärlor.

Men först får du lite länkar till andra grejer gjorda av pappersmassa.



Material: tidningspapper, vetemjöl, trälim, elvisp eller mixer, borrmaskin, färg, lack, grillpinnar att torka på.

 Riv papper i små bitar. Lägg i hett vatten en liten stund.
 Finfördela pappret med elvisp eller ännu hellre med en mixer.
Krama ur vattnet så du får en "smuldeg". Häll på lite vetemjöl och blanda runt. Vetemjöl ger ju också klistereffekt. inbillar mig att det gör massan mera smothie. Häll på trälim och blanda allt ordentligt. Prova dig fram med mängderna. Jag kanske hade 1 liter pappersmassa, 1-2 dl mjöl och 0,5-1 dl lim, typ.
 Rulla bollar och lägg på bakplåtspapper. Sätt in i ugn på 100-150 grader. Låt torka tills de är lätta och torra. Kanske 2 tim.

 Första gången jag gjorde dessa borrade jag på fri hand. Det var tungt, svårt och lite farligt. Denna gången hade jag pelarborrmaskin vilken var kanonbra. Gick skitfort och kul var det också.
 Trä upp dem på en grillpinne som är lika stort som hålet i pärlorna så blir det lättare att måla.
 Några olika torktips kommer här.
Om man gillar lite metallik -stil så är dessa färgerna härliga. 

Avsluta med att lacka och sedan kan du skapa vad du vill av dem.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar