torsdag 27 november 2014

Svart-vit Äggskalsram

En något enklare ram med äggskalsmosaik. De andra ramarna jag gjort klippte jag ju ut formar i kartong och gjorde mosaiken på. Här har jag tagit en gammal ommålad (var först turkos och sedan svart) ikea-ram och limmat äggskalen direkt på.
 Här kan du titta på andra ramar jag gjort.
Här är en ask med äggskalsmosaik
Här är halsband med äggskalsmosaik
Här är en spegel av äggkartonger
Gjorde även en liten korthållare av kartong från flingpaket, tejp och äggskal. Missade att fora processen så det blir bara en inspirationsbild.

Jag använder äggskal från råa ägg. Jag sköljer dem och dra bort hinnan som sitter på insidan sedan låter jag dem torka.
Fortsätt för mer bilder och beskrivning


Stryk lim på ramen, en liten yta i taget annars hinner det torka innan du fått fast alla skalen. Tryck fast äggskalen i limmet. 
 Måla och låt torka.
 Sandpappra för att få fram mosaikeffekt.
 Torka bort slipdammet.
Om man vill kan man med fingret och lite färg fylla i det vita med annan färg.
Avsluta med lack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar