torsdag 4 december 2014

Skål i papier maché

Har varit sjuk i en vecka, de stunder jag känt mig något piggare pysslade jag lite med papiermaché. 
Det blev bland annat denna skålen med en liten fågel som dekor. Stommen är tidningspapper och dekoren är servetter och färg.
 Papiermaché är så härligt att jobba med. Det är kladdigt och man vet aldrig riktigt hur slutresultatet ska bli. Materialet är billigt så man behöver inte vara rädd att misslyckas. Väldigt kreativt sätt att skapa på.
Besök gärna min fantastiska vän och papiermaché konstnär på www.rawart.se
Här hittar du lite annat jag gjort i papiermache:


material: tidningspapper, skål, plastfolie, tapetklister, trälim, servetter, färg och lack.

 Klä in skålen i plast så att du sedan får loss pappersskålen.
 Riv långa remsor i tidningspapper, pensla på tapetklister och krama ihop dem till långa korvar.
 Forma från mitten runt, runt, runt.
 Tryck till och forma med jämna mellanrum så att det fäster ordentligt.
 Låt torka. Jag satte in min i torkskåpet.
 Ta loss. Nu har du en skål att göra vad du vill med, måla, decoupage eller kanske lacka den som den är. Med denna teknik får den en ojämn struktur som är rolig att jobba med. 
 Jag penslar över hela min med trälim. Då blir den inte så blöt när man målar och får också mer stadga.
 Jag målar hela vit så att inte tidningen syns igenom under servetten.


 Ta bort det yttersta skiktet av servetten. Klipp den i bitar.
 Späd ut trälim så det blir tjockare än mjölk men tunnare än fil. Pensla på skålen och tryck fast servettbiten. Använd en bit ihopknölad plastfolie.

 Stryk lim på servetten försiktigt med en pensel så att servetten letar sig ner i ojämnheterna.
 Akta så du inte håller med fingrarna på den blöta servetten för då går den sönder.
När jag gjort 1/3 satte jag in den ugnen och snabbtorkade och sedan fortsatte jag igen.
 Nu kan man lacka den om man vill och börja använda den. Jag valde att lägga på lite färg också. Brunt och guld.
 Med en svamp svepte jag över ojämnheterna med brun färg. Sedan gjorde jag likadant med guldfärg.
 Till slut lackade jag den två gånger.
 När jag tog bort det yttersta lagret av servetten blev det några vita skikt kvar. Dessa mojjade jag in klister i och formade till en liten fågel som jag torkade i ugnen. Den fick också lite decoupage på sig.Tryckte in en bit ståltråd i den och tryckte ner andra änden i skålens kant.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar