torsdag 15 januari 2015

Nya kassar av gamla tidningar

Igår fick jag en födelesedagspresent av min allra bästa konstnärskompis. Hon som inspirerat mig de senaste åren.
Tre flaskor spritsfärg som låg i en underbar påse som hon köpt i Israel. Kassen var gjord av vanligt tidningspapper som foder och som yttermaterial var det som ett lapptäcke av sidor från magasin. 
Hann knappt innanför dörren efter jobbet förrän jag satte igång att göra mina egna. Så himla kul och kreativt. Dessa kassar kan du ha som väska eller att lägga presenter i.
Kassen från Israel. Det var utvecklingsstörda människor som gjorde dessa till en ECO-butik.

Dessa gjorde jag när jag kom hem



Om du gillar detta kanske du också gillar :



Material:

  • Dagstidning
  • Månadsmagasin
  • trälim, Du kan spä ut det med lite vatten så blir det lättare att pensla ut.
  • pensel
  • sax
  • tejp
  • snöre, band, plastremsor eller liknande till handtag

 Ett uppslag från en tidning blir lagom stort. Jag kapade överkanten med några centimeter.
 Klipp ut remsor, rutor, bilder du gillar eller andra former.
Pensla på lim på baksidan. Man behöver inte täcka hela ytan, viktigast är ytterlanterna.
 tryck fast på tidningspappret som du vill ha det. Du måste limma bitarna omlott. om du inte gör det så spricker kassen i skarvarna.
 Limma på. Gå in i ett härligt flow!!!
Om man vill kan man göra lite dekoration. Här har jag klippt ut blomblad och limmat runt en rund reklamruta. Man kan ju också hitta fina bilder i tidningen eller roliga texter som man kan dekorera med.
när du är klar med yttersidan vänder du på allt. Överkanten beöver en förstärkning för att hålla för handtagen. Limma på en en extra kant av papper eller sätt en tejpremsa.
 Här ser ni förstärkningen i kassen från Israel. Gjord i tunn kartong.
 Här är insidan på min kasse.
Nu är det dax att vika det till en kasse.
Ett paket flingor har bra storlek som paket stomme.
 Slå in det som du gör när du slår in en present. Limma skarven och sätt en tejpremsa längs med hela skarven.
 Fortsätt och vik in ena änden, Limma och tejpa ordentligt. Den andra änden ska vara öppen.

Ta ut flingpaketet.
Nu kan du göra hål där du vill ha handtagen. Jag använde en hålgörare men det går väl med en liten spetsig sax också.
trä in handtagen i hålen och slå en knut på insidan. Man kan ju också göra pappershandtag som sätter fast med en häftapparat.
Visst var väl det en kul idé?
Jag vill också tipsa om min kompis blogg. Rawart.se
Sofi är den mest kreativa människa jag träffat. Hon har workshops i papiermache och jobbar med skapande skola. Dessutom har hon kurser i frigörande dans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar