måndag 19 januari 2015

Upcyclad låda

Fick en beställning på färger idag. De låg i en kartong med så bra format att jag bara inte kunde slänga den (precis som med allt annat). Skulle vara perfekt att förvara mina små färgflaskor i. 
 Decoupage är verkligen ett supersmidigt sätt att klä in tomburkar och tomkartonger på. Letade bland mina servetter och hittade några med cupcakes på.
 Hade lite bråttom när jag gjorde den så jag limmade servetten direkt på den bruna kartongen vilket i och för sig inte är fult. Men målar man vitt först så syns servettmönstret bättre.
Här är lite andra tips:

Fortsätt så visar jag hur jag gjort lådan.



Dra bort yttersta skiktet av servetten.
Pensla på lim. Jag använder trälim som jag spätt ut med lite vatten.
Tryck fast servetten. Klipp rent kanterna så du får en lite bit kvar att vika om kanten. Du kan ju också klippa till servetten innan du limmar fast den
Limma in kanterna, stryk fast försiktigt med en pensel. tänk på att vara försiktig för servetten går sönder lätt när den blir blöt av limmet.
När du är klar med servetten kan du göra en kant av tidningspapper om du vill. Jag klippte till två långa remsor av tidningspapper som jag vek några gånger och limmade ihop.
Limmade fast remsan på lådans överkant. Fäst med klädnypor under torktiden.
Måla kanten i matchande färg med hobbyfärg.
Lacka allt. Detta lacket kommer från Panduro och är vattenbaserat.
Måla eventuellt lite dekor på kanten. Jag använde metallicpennor i blått, lila och guld.
Kolla vad bra! Nästan alla färgerna samlade på ett ställe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar