torsdag 5 februari 2015

Mixed media

Mixed media är verkligen en teknik som är kul att experimentera med. Det betyder att man använder sig av olika material när man skapar. I samma bild kan man använda, akvarellfärger, akryl, kritor, pennor, tusch med mera. Man kan måla med händerna, pensel, kniv, spraya, skvätta och vara lite galen. Man kan också göra collage och använda bilder ur tidningar eller från servetter. Med andra ord ett väldigt kreativt och fantasifullt sätt att skapa på. Nedan visar jag steg för steg hur jag gjort ett ansikte.



Steg för steg i bilder och några ord här och där.
 Klipp ut och limma fast ett ansikte

 måla över med gesso. Spara ögonen. Lägg inte tjockare än att du ser lite konturer igenom.

 Med svart servett och lim gjorde jag hår.

 Målade ansiktet i rastafärger med akvarellpennor.
 Målade över med våt pensel så att färgerna från pennorna blev starkare.
 Fyllde i läppar och fixade till runt ögonen.
 Målade highlights med vit färg.
 Förstärkte blänken i ögonen med vit färg.

 Prickig servett fick bli någon slags schal.
Avslutade med att måla i lite olika ljusa färger runt om och sedan svärta ner kanterna.
 Nu hänger den inramad i min hall. Tycker den blev cool.


4 kommentarer:

  1. Grymt Cool blev den! Oj vad inspirerad jag blev av din teknik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att jag lyckades inspirera dig och att du gillade den. sök på youtube på mixed media så kan du få ännu mer inspiration.

      Radera
  2. Så snyggt... vad är gesso för ngt????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en tjock välpigmenterad grundfärg. Passar bra som grund när du målar med akrylfärger. Man kan skapa struktur genom att lägga på den ojämnt t.ex med kniv.

      Radera