onsdag 3 juni 2015

Äggskalsmosaik på chipsburkar

Dessa chipsburkar....så roliga att skapa med. Jag har gjort papiermaché på dem, servettdecoupage, pappersmosaik och nu blev det lite äggskalmosik. Himla kul! de är även vattentäta så man kan ha dem till blommor också. För säkerhets skull kan du testa dem innan. Nedan får du en liten beskrivning på hur jag gjort.
Länkar till annat jag gjort med äggskal:


Du behöver: tomma chipsrör, äggskal, lim t.ex trälim, sandpapper, hobby/akrylfärger, lack.

Äggskalen: Jag brukar spara äggskalen från råa ägg. Jag sköljer dem och drar bort hinnan som sitter på insidan sedan torkar jag dem. Det går ju naturligtvis bra att använda skal från kokta ägg.

1. Stryk lim på en liten del av burken i taget annars hinner det torka innan du fått dit skalen. Ta en bit äggskal och tryck fast i limmet. Eftersom skalet är skålformat kommer det knäckas sönder när du trycker fast det.
2. När hela röret är täckt med skal ska du måla. Måla allt med en färg  du vill ska vara mellan skalen. På mina rör är det ju vinröd och blåturkos.
Nedan ser du en målad och en omålad.

3. När färgen torkat ska du slipa med sandpapper tills det blir vita ytor.
4. Nu kan man lacka om man vill. Jag fyllde dessutom i de vita ytorna i olika färger. ta ytterst lite akrylfärg utspätt med lite vatten så att färgen blir mindre täckande och mer transparant. Stryk tunt på färgen med ett finger eller en lite bit svamp. lacka sedan.


Lycka till!   Här är en länk till en massa skålar, burkar och vaser som jag gjort: 
skålar, burkar, vaser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar