tisdag 9 juni 2015

Miniväskor av fused plastic

Dessa små väskorna är lätta att sy och passar bra att ha till sin mobiltelefon,passet eller för småsaker i allmänhet. Visst är de uppiggande färgglada. Jag har använt strykjärn och smält ihop plastpåsar i olika färger, s.k fused plastic.




Länkar till fler väskor och andra plastpåsegrejer
väskoråterbrukade plastpåsar

Fortsätt för beskrivning


Material: 
  • plastpåsar,
  •  foder av tyg som inte traspar sig t. ex filt eller tunn fleece,
  •  strykjärn,
  • smörpapper
  •  symaskin
  • kardborreband
  • sax
  • Öljetter och snöre om du vill ha axelband

 Klipp bort botten och handtag av en vanlig vit matkasse. Vänd ut och in och släta ut. Lägg mellan två smör papper. Sätt strykjärnet på max ylle. Stryk fram och tillbaka över ytan i kanske 30 sek. Låt svalan några sek innan du tar bort smörpappret. Kolla om det smält ihop annars fortsätter du lite till.
 Nu kan du klippa ut bitar i olika färger och lägga ut som du vill. Stryk fast dem. Glöm inte smörpappret.
 Fyll på med fler färger och stryk igen. 
Nedan ser du ex på en annan färgkombination.
Här finns en länk för mer information om hur man gör: fusade plastpåsar
 Jag har använt filt som foder, det röda.
Anpassa storleken efter din mobil. Klipp en bit utanför, se bilden. Det fyrkantiga fodret är 2 cm längre än det gula plastmaterialet. Det är för att man ska kunna vika över och sy en kant. 
den rundade delen ska bli lock. De bitarna är lika stora.
Lägg de fyrkantiga bitarna på varandra, vik över kanten från det röda tyget. sy en söm
Nedan en bild på övervikt och sydd kant.

 Sy gärna lite dekorationsömmar.
 Sy fast kardborreband innan du sy ihop väskan.
Lägg delarna på varandra enligt bild nedan.
 Sy ihop och klipp rent utanför sömmen.
Här är min supersnygga symaskin. Vill du köpa den? Min syn blir sämre och sämre så jag skulle behöva en vit.

För att dölja sömmarna som blir när man syr fast kardborrebandet så gjorde jag små blommor  och limmade fast med superlim. Jag strök ihop några lager av färgade plastpåsar och klippte ut blommor i olika storlekar. Jag fäste ihop dem med små pappersclips som används till scrapbooking.
 Här gjorde jag en dekor av strass-band som jag limmade fast.
Vill du ha band är fint att stansa öljetter. Instruktioner för det finns på förpackningen.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar