tisdag 14 juli 2015

Bananbladskorg av tidningspapper

Jag såg något liknande denna på Pinterest och tänkte att jag måste testa. Det finns ju så många sätt att fläta på men jag valde det klassiska över och under över under. Jag är i stort sett nybörjare i flätning/vävning. Har gjort underlägg förut av magasinpapper som blev jättefina och är lätta att göra. Denna bananblads skålen var lite knepigare att få till.
Jag har försökt göra en lite beskrivning på hur jag gjort den.


Innan målning ser den ut så här.

Här hittar du länkar till lite annat smått och gott jag gjort av tidningspapper.



                     Material: tidningspapper, sax, blomsterpinne, lim, färg och lack.
                              Klipp tidningen i tre delar. Fyra går också bra.
 Lägg blomsterpinnen på hörnet så här, lägg märke till vinkeln på hörnet. Rulla upp på pinnen


                        När du kommer till slutet lägger du en klick lim i hörnet.
Samla 7 st rullar i en bunt. Ta en rulle som du plattar ut och virar runt änden av bunten så det bildas ett handtag. Limma under tiden du virar.


 Sprid ut rullarna som en solfjäder. Ta en rulle och fäst med lite lim i den yttersta rullen nära handtaget. Fläta över och under.
När rullen du flätar med tar slut tar du en ny rulle och sticker in i änden med en liten klick lim. Rullarna är oftast lite större i ena änden så det går bra att sticka in dem i varandra för förlängning.
            Under arbetets gång får man trycka ihop det vävda så det inte blir för glest.
                 Jag avslutade med nypa ihop rullarna och vira en tillplattad rulle runt.


                                     Avsluta med att måla och sedan lacka.
Jag har väl gjort bättre beskrivningar i mitt liv men den får duga. Man får prova sig fram. Jag rev upp mitt första försök och gjorde om. Lycka till!

 Länk till alla skålar och vaser: skålar och vaser


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar