fredag 14 augusti 2015

Cirkelmedaljonger av tidningspapper

Dessa medaljonger har jag gjort av tidningspappersrullar. För att få den tydliga markeringen mellan färgerna har jag målat rullarna innan jag format dem till själva medaljongen. Jag visar nedan hur jag gjort dem.




Sugen på fler idéer?

Material: tidningspapper, lim, grillpinne, hobbyfärg, lack, läder/mockaband
Tidningen är delad i 4 delar. Jag rullade på tunna grillpinnar.

 Till en medaljong går det år tre rullar. Jag målade var och en i olika färger. Späd färgen något med lite vatten så går det lättare. Måla med mjuk pensel eller en svamp. 
         Platta till rullarna och rulla upp dem runt en liten rund flaska ca 2-2,5 cm i diameter.
             Fäst med lim när den första rullen är slut och fortsätt med  nästa färg.
                                Platta till den mot plant underlag. Lacka två gånger.

                   De matchande pärlorna kan jag kort beskriva hur jag gjort också.
 Använd tunn kartong som t.ex framsidan på ett collegieblock (baksidan är för tjock). Det räcker med en bit på 15x8 cm. Måla med samma färger som på rullarna i tre partier enligt bild ovan.
Rita upp trekanter med en bas på 2 cm. Klipp ut. Rulla upp från basen på en grillpinne, rulla upp mot spetsen och fäst med lite lim. Hålet måste bli så stort att du kan trä igenom mockabandet. Lacka pärlorna.
                Hoppas det var begripligt. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar