söndag 14 maj 2017

Stor ask med kartongmosaik

Min man köper mycket skivor från Ginza så det finns ett smärre lager av kartong i förrådet. Av dessa har jag gjort två burkar och en urna som är dekorerade med kartongmosaik. Beskrivningen är för burkarna inte för urnan. Vill du veta hur man gör en urna kan du kolla här.
 Burken är ca 40 cm hög och 30 cm bred.


Urnan är ca 50 cm hög.

Innan du går vidare till beskrivningen får du några länkar till andra grejer gjorda av kartong.


Material: kartong, sax, mattkniv, servetter, vitt lim utspätt med lite vatten, färg och lack.
 För att kunna få rundade former rullar jag kartongen runt en kavel. 

 Jag tejpar först ihop formen, sedan limmar jag fast bitar av tidningspapper över hela. inuti limmar jag över skarvarna med brunt papper från papperskassar.
 Ställ formen på en bit kartong och rita av den för att göra en bottenplatta. Skär eller klipp ut dem. Märk upp den som botten. Vänd sedan på formen och rita av en till som ska bli lock. Märk den med lock. Limma fast botten plattan på burkenoch täck skarvarna med bitar av tidningspapper och lim.
LOCKET! Glömde ta bilder på hur jag gjorde det. Plattan som ska bli lock limmar jag fast på en bit kartong till och skär ut den så att den blir dubbelt så tjock. Gör så igen om du vill ha locket ännu tjockare. Klipp ut ännu en platta som är lite mindre så att den passar innanför kanterna på burken. Limma fast den på locket. Då kommer locket att ligga stilla och inte kasa runt. Knoppen klippte jag ut en form i kartong och sedan limmade jag den på kartong och skar ut igen och igen så att den blev tjock. Usch var det en dålig förklaring? Jag tryckte upp små bitar av en grillpinnde i botten på knoppen så att hälften stack ut. Dessa fäste jag sedan ner i locket efter att ha gjort små hål.

 Klipp ut mängder av småbitar av kartong. Dessa ska du limma fast på asken.

 dela serveterna i tunna skikt. skrynkla dem. pensla på med limblandeningen på kartongen och tryck fast servetten. använd en mjukpensel och och dutta ovanpå servetten med mer lim så att den fäster i alla vrår. Servetten kommer gå sönder på flera ställen men då är det bara att riva små bitar och dutta fast på de ställena. det behöver inte bli snyggt och det ska var skrynkligt och ha struktur.
Gör likadant med locket.

 När allt är täckt med servett och det är torrt kan du måla hela asken. Vill du ha en ljus färg är det bra att först måla allt vitt.
 När färgen torkat kan du blanda till lite olika ljusare färger. Ta endast lite färg på en flat pensel och stryk försiktigt så att färgen kommer på de upphöjda partierna.
 Avsluta med lack.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar