fredag 9 mars 2012

Sy en väska

Jag har ju nyligen fått en splirrans ny fin symaskin av min supersnälla mamma. Efter att ha införskaffat ett gäng möbelprovstyger på loppis så började jag sy utan att egentligen veta vad det skulle bli. Det viktigaste var att det var roligt och att jag fick testa alla roliga sömmar.
Till slut blev det en väska och jag lovar att det var kul. Med alla säkerhet blir det fler.


 Så här blev de. Framsida och baksida.



Jag började med att sy ihop lite olika tyger och göra en del dekorationer. Upptill har jag sytt på en dubbel svart kant. Tänk på att alltid pressa alla sömmar så att det blir snyggt. Använd gärna en våt bomullsduk mellan tyg och strykjärn om du har känsliga tyger. 
Jag klippte även till foder i samma storlek. På fodret sydde jag på en fika som då hamnar inuti väskan.

j

När man använder tunna tyger till applikationer är det bra att först pressa vliseline(eller hur det nu stavas) på baksidan så blir tyget lite styvare.  Bilden till höger är en liten passpoalficka vilket är lite överkurs.


  • Sy ihop de båda fyrkantiga bitarna i sidorna. Klipp ut en botten där omkretsen är något mindre än omkretsen på väskans botten. Nåla fast botten räta mot räta. Jag la några veck på sidorna av väskan mot bottenplattans rundade sidor så formar det sig bättre.


  • Sedan gjorde jag likadant med fodret. Här sydde jag med dubbla sömmar. Det är så irriterande om fodret går sönder och alla småsaker försvinner ut i små hål. Sy ihop räta mot räta.
  •  Sy en axelrem som du syr fast från insidan av väskan.
  • Vänd väskan till rätt sida. Stoppa in fodret.
  • Vik in kanten på fodret så det hamnar en bit ner på väskans kant, gör en markering där den ska vikas.
  • Ta ut fodret och pressa ner kanten. Sätt tillbaka fodret i väskan igen
Som du ser ligger axelremmen nu gömd under fodret och döljer samtidigt sidosömmen på väskan.
 

  • Nåla fast foderkanten mot väskans överkant. Sy fast med smygsöm för hand.
  • Sy dit tryckknappar.

Är du helt nybörjare så är det kanske inte så lätt. Beskrivningen är ju inte klockren att följa. Kan du redan sy en del så är det nog inga problem för dig. Lycka till!

1 kommentar:

  1. Vad diktig du är, det så så pass lockande att jag som somnar då jag tänker på symaskin känner att det börjar kittla i lust trådarna?

    SvaraRadera