fredag 24 januari 2014

Ljustakar av marmeladburkar

När jag gjort vaserna som var i förra inlägget så kunde jag inte sluta, det är så roligt. Det blev ett par ljusstakar också i samma teknik och samma färgsättning. nu är jag sjukt sugen på att göra fler men med andra färger. Glasburkarna ger också lite tyngd så att de står stadigt. Använder man plastburkar kan man ju fylla dem med lite sand eller sten.



Stommar till ljusstakarna
                                               Limma fast ljuskoppar på locken.
 Fukta tidningspapper med tapetklister eller trälim utspätt med vatten. Fyll upp med detta runt ljuskoppen. Täck allt med ett lager tidningspapper.
 Riv långa remsor av tidningspapper. Fukta med lim och krama ihop dem. Vira runt burken tätt.
                Jag gjorde en lite avslutning längst upp med små papperskulor runt kanten.
 Låt torka över natten. När det är riktigt torrt kan du måla. Jag målade med samma teknik som i det tidigare inlägget med vaser.

4 kommentarer:

  1. Ljusstakarna blev lika snygga som vasen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Susanne! Alltid lika roligt att få feedback på det man gör. trevlig helg!

      Radera
  2. Så rolig teknik det där. Så skoj att jag hittade hit till din blogg. Du har inspirerat mig mycket. Jag tycker det är så roligt att arbeta med papper ända sedan man gjorde sin första spargris i skolan av en ballong, äggkartong och papper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vilken fin komplimang, det gör mig verkligen glad. Vore kul att se vad du gör också. Är du med i fb-gruppen återbruka mera? Isf kan jag spana efter dig där.

      Radera