torsdag 20 mars 2014

Äggskals medaljonger

Dessa medaljonger är jättelätta att göra och materialet är nästan gratis. Tycker att de blev superfina. Fick idén från youtube där man kan hitta hur mycket som helst. Där är det många som använder en färg de kallar alcoholic inc som har fin förmåga att sprida sig när man målar.
Jag har inte den färgen så jag använde akvarellfärger. Jag tycker inte man ska låta sig stoppas för att man inte har rätt material, många gånger kan man med lite fantasi göra på annat sätt med annat material. Jag har t.ex använt kartong som stomme istället för trä.
Man ser tyvärr inte hur blanka de är. Inte så lätt att ta bra bilder minsann. De är finare i verkligheten.

Såhär gjorde jag:

Material: äggskal, lim som blir genomskinligt när det torkar, vattenfärg, svart hobbyfärg, fint sandpapper eller nagelfil.

Gör så här med äggen: Knäck ett eller flera ägg, ta ut hinnan (membranet), skölj och låt torka ordentligt.
 RX-limmet är ett fotolim som brukar finnas på ICA. Det använde jag till försegling. Det blir blankt och genomskinligt när det torkar.
 Klipp ut former i kartong. Jag använde kartong som var lite tjockare än cornflakespaket men inte den riktigt tjocka wellpappkartongen. Använder man riktigt tjock kartong får man klä in kanterna som är ganska fula med t.ex läderband.
 Måla med svart hobbyfärg. Torka.
 Stryk på lim. Jag hade trälim men vilket lim som helst går väl bra bara det blir genomskinligt när det torkar. Ta en äggskalsbit och tryck dit.
 Om det blir stora mellanrum kan peta in småbitar tills man tycker det ser bra ut. Det gör inget om det sticker ut över kanterna. Låt torka.
 När det torkat kan du klippa bort sådant som sticker ut, gör detta från baksidan.
 Slipa till kanterna så det inte är vasst.
 Måla och låt färgerna gå in i varandra. Om du inte vill använda vattenfärg kan du testa med nagellack. Men då blir det en annan stil på det. Jag ska testa det idag.
 När färgen torkat lägger du på tjockt med genomskinligt lim. Alternativt lacka flera gånger. Låt torka länge.
 Gör hål om du vill ha det.

Lycka till! Håller nu på med armband i samma teknik så de kommer snart till bloggen.

4 kommentarer:

  1. Snyggt! Detta var ett bra tips på påskpyssel. Går det bra med kokta äggskal?

    SvaraRadera
  2. Vad mycket fint och fiffigt du gjort !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Alltid kul att höra. Glad påsk!

      Radera