fredag 14 november 2014

Mandalatavla av tidningspapper

Senaste tiden har jag varit helt såld på att teckna och måla mandalas och zentangels. Ni ska se hur mitt anteckningsblock ser ut efter några timmars personalmöte, ha ha.
 Blev då väldigt sugen på att översätta mina små bilder till stor format och med tidningspapper som material. Så här blev det. Den är 120 cm x 120 cm. 




Den kommer finnas med på en utställning i Älmhult som heter: 
Det var en gång en tidning...
Jag ställer ut fler av mina tavlor samt helt nygjorda lampor. Fem andra kvinnor ställer också ut, allt med temat tidningspapper. Vernissage den 30 nov kl 15.00 på Blohmégården i Älmhult.
Bilden ovan visar skissen som jag utgick från, den är bara 10 cm x 15 cm.

Nedan visar jag lite bilder på hur jag byggt upp tavlan men det är inte en riktig steg för steg beskrivning. 
Men först några länkar till annat som kan inspirera:
Duschdraperi, väskor och annat som jag sytt
Tags till julklapparna
"julgranskulor" av papper
Grafisk tidningstavla


Det krävs en stor dos tålamod, planering och förmåga att tänka i många steg. Man behöver en stor yta att vara på så att man kan sprida ut sig. Jag började med att leta färgglada sidor ur magasin och sortera upp, en hög med blått, en hög med rosa osv. Mitt största rum är vardagsrummet så där var jag under några intensiva dagar. Sedan var det faktiskt riktigt trevligt att plocka fram dammsugaren.
Börja med att skissa upp en grund av cirklar enligt din skiss. Det är basen, sedan kan man improvisera.
Jag använder masonitskiva att limma på, som lim har jag Panduros quickglue men det går bra med trälim.



 Synd att jag inte tog kort på golvet så att ni fick se det organiserade kaoset.


Avslutningsvis lackade jag matt lack för att skydda ytan och slippa blänk.
Hoppas ni fick lite inspiration!
Ha en fin dag!

6 kommentarer:

  1. Du är så himla duktig, & jag är otroligt glad att jag har hittat din blogg!
    Tack för helt underbar inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. You made my day! Tack för underbara komplimanger! Välkommen tillbaka.

      Radera
  2. Wow! Den blev skitläcker! Va duktig du är! :)

    SvaraRadera