tisdag 25 februari 2014

Vårkänslor!!! Låda för fröer!

Nu tror jag det börjar pirra i kroppen på folk av vårkänslor i alla fall om man bor i södra Sverige. I princip går det faktiskt att så redan nu eftersom vi inte har någon tjäle här i Småland.
Som svar på känslan gjorde jag en låda för mina fröer. Nu när den är färdig och blev så fin  har jag bestämt mig för att ge den till min lilla mamma istället.
 
 
Här kommer beskrivningen:

 
Material: skokartong, kartong, sax, färg, plastpåse, lim, trädgårdstidningar, färgad tejp.
 Här kan man tydligt se hur dammig kartongen är, har legat länge på hyllan och väntat på våren.
 Markera hur du vill ha dina fack. Mär bredd och höjd på väggarna.
Rita upp och klipp ut i kraftig kartong. Klipp jack för att foga samman.
 Tejpa ovankanterna för snyggare finish. Jag målade sedan mina gröna innan jag satte ihop dem.
 För att kartongen ska tålas att sätta på gräsmattan och i jorden klädde jag nederdelen med plastpåse.
 Klipp en lång remsa och limma fast runt sidorna. klipp remsan så bred så den går att vika runt överkanten och ner över botten. limma sedan på en bottenplatta av plast.
 Sätt ihop innerväggarna och gör små skyltar och limma fast.
 Klipp ut fina bilder i trädgårdstidningen. Jag tog bilder med mycket grönt och klippte dem i rutor.
 Sedan klippte jag ut enstaka blommor som sedan limmas över skarvarna.
 Stryk lim på hela locket.
 Tryck fast rutorna och stryk med handen över så det blir slätt. Limma fast blommorna.
 För att få en prydlig inramning tog jag eltejp och satte runt kanten.
Avsluta med att lacka locket två gånger.
Nu kan du lägga i dina fröer och drömma om en underbar vår och sommar.

6 kommentarer:

  1. Tack för många fina tips. Vilken tur att jag hittade din bloggsida :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gun-britt Wahlman4 januari 2015 kl. 18:02

      Jag säjer detsamma , vilken tur! Jag kommer inte ifrån datorn för det finns så mycket fint att titta på och ev. lära sig något. Tack för en inspirerande bloggsida! :)

      Radera