lördag 9 mars 2013

Grytunderlägg

Mera kreativt skapande med tidningspapper.
Roliga och lätta att göra är dessa grytunderläggen. De blir som små juveler i köket.



Du behöver:
tidning
sax
trälim eller annat vitt lim
limstift är bra att ha men ej nödvändigt
blyertspenna
lack+pensel
färg


Klipp en tidning i två delar


Använd en blyertpenna  att rulla upp pappret på.
Till ett undelägg går det åt 22 st rullar.


Rulla ihop och limma lite här och där under rullningens gång.
Gör 9 st runda "kringlor". Till varje kringla har jag två pappersrullar. När den första tar slut fyller jag på med nästa. Limma fast i slutänden.
Denna kryddburken var perfekt i storlek. Jag virade en pappersrulle runt burken och en kringla får exakt plats inuti. Kolla i skåpen om du har något som passar. annars går det att mäta och vika för hand.

 
Limma ihop de fyrkantiga i hörn mot hörn

                                  Sedan limmar du fast de fyra runda i de yttre hörnen
    När det torkat ordentligt limmar du fast den runda i mitten, den kan behövas formas lite för att tryckas ner.
    Måla sedan över allt med trälim utspätt med lite, lite vatten för att fixera och att inte pappret ska suga åt sig för mycket färg.
    Måla och avsluta med lack. Jag målade ganska transparant för att tidningspappret skulle synas igenom, ganska coolt tycker jag om nu ett grytunderlägg kan vara coolt.

    Klart!!!!

    5 kommentarer:

    1. Ja om nu grytunderlägg kan vara häftigt :). Tack!

      SvaraRadera
    2. Men säg mej en sak:Börjar det inte att brinna i grytunderlägget när du sätter en superhet kastrull på?? Eller luktar det inte illa från lacket??

      SvaraRadera
      Svar
      1. Börja brinna kan det absolut inte göra. Det finns ju olika sorters lack och jag vet inte hur alla reagerar på värme. Jag hade oceanlack från panduro och det verkar fungera. Satte het pizzaplåt på dem i fredags.

        Radera
    3. Har använt dem i flera månader nu och det funkar bra.

      SvaraRadera