söndag 9 mars 2014

Pärlor av tidningspapper

Kände att dessa fina papperspärlor måste finnas med på min blogg. När man väl börjat göra dem kan man inte sluta. Perfekt sysselsättning framför tv:n. Jag är precis nyopererad och ordinerad vila så jag har väl rullat ca 1000 pärlor de senaste tre dagarna. Av dessa har jag varvat med glaspärlor gjort halsband.
Det enda du behöver är en tidning, lim, sax och en tandpetare.




Fortsätt här så visar jag fler bilder och hur man gör sina egna pärlor.











Så här gör man:
 Mina pärlor är antingen 2 cm eller 3 cm breda. Klipp ut några sidor ur en tidning, leta upp färger du gillar. Av en sida blir det 20-25 pärlor. Rita upp enligt bilden. Om basen på triangeln är 2 cm så är det så bred pärlan blir. Jag läger tre-fyra blad på varandra och klipper ut samtidigt. Det måste inte bli perfekt, det blir pärlor ändå.
Nedan har jag ritat på andra hållet för att få längre trianglar att rulla så att pärlan blir tjockare.
Använd mattkniv eller sax.
Bunta dem i färgskalor.
Rulla upp på en tandpetare. I slutet lägger du på lim som fäster i ihop pärlan. Jag använder trälim. Jag tar en kladd i slutet så att jag liksom rullar in hela pärlan i limmet, då blir den nästan som lackad.
Man kan också rulla på en grillpinne, då blir hålet större. Ska man varva med glaspärlor så får man då ha lite större pärlor.



6 kommentarer:

  1. Sådana pärlor tänkte jag på idag. funderar på att göra ett draperi av dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör då lite bredare pärlor så går det fortare. Lycka till!

      Radera
  2. I mitt barndomshem fanns det ett draperi som var gjort så tror jag det hängde i dörren för att det inte skulle komma i flugor ska börja göra ett sånt tack för tipset

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört många berätta att det gjordes mycket papperspärlor förr. Jag har också gjort ett draperi. Då har jag gjort pärlorna 5 cm långa. Kul att du tittade in på bloggen.

      Radera
  3. Du återskapar en del av vad jag gjorde som barn. Kul med påminnelse, för nu får jag något att göra med barnbarnen när jag kommer hem! Elisabeth

    SvaraRadera