torsdag 2 januari 2014

Av plastpåsar till badrummet!

Jobbar just nu med grejer till en återbruksutställning som jag har tänkt ska vara ganska orange. Nu under julen har jag virkat i plastpåsar samt sytt ett duschdraperi. Längre ner i inlägget finns en video på hur man klipper remsor på ett smart sätt.
Virkat fodral till glasburkar. Passar som förvaringsburkar eller som ljuslyktor.

Duschdraperi av shoppingkassar.
 Instruktioner till detta finns under etiketten
 återbrukade plastpåsar.


              Det var härligt med lite glada färger nu efter allt pyssel i murriga julfärger.

Här visar jag i stora drag hur jag gjort.

Börja med att klippa till remsor i olika färger. Här visar jag hur man gör.


 Plocka fram burkar du vill använda. Större burkar kan ju passa till bomullstussar, mindre till tops och medelstora till tandborstar. De blir också fina att sätta värmeljus i, det blir jättefina skuggmönster.
 Lägg upp så många luftmaskor så det räcker runt burken, lägg till 3 extra som bildar första stolpen på nästa varv. Virka sedan stolpar fram och tillbaka tills du nått rätt höjd för din burk. avsluta med en virkad udd. Virkade föst en rad med fastmaskor. sedan tror jag att jag virkade 5 luftmaskor och gjorde nedtag i varannan fastmaska.
 Vik den sedan dubbel räta mot räta och virka ihop den.
 Vik den ut och in och trä upp den på burken. Klart!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar