söndag 23 mars 2014

Flätad korg med plastpåsar

Man kan hotta upp en kartong med att klä in den med flätade plastremsor från plastpåsar.
Hur man klipper till remsorna på ett smart sätt visar jag här http://hemgjord.blogspot.se/2014/01/klippa-remsor-av-plastpasar-plarn.html
 Här har vi Netto, Stadium, lager 157 och apoteket representerat.
Här visar jag hur jag gjort:


Detta behöver du. Det är bra att ha en lång trubbig nål eller vävpinne. Jag hade sparat en från barnens minivävstol.
 Klipp remsor som är lite längre än lådan höjd. Limma fast dem i botten och fixera ev. med tejp. Tänk på att antalet måste vara ojämnt. Nästa gång kommer jag sätta "varpen" lite glesare. Du ser på bilden att jag satt remsorna precis bredvid varandra. Det måste de ju inte vara.
 
 Fäst ändarna där uppe med klädnypor eller gem. Eller ännu bättre kan du limma fast dem och tejpa direkt. Så kommer jag göra nästa gång.
 
 Börja väv genom att trä remsan över och under, över och under osv.
Använd vävpinnen att trycka ner remsorna så de trycks ihop.
 Limma fast ändarna om du inte gjort det innan. Jag tog sedan svart tejp och dolde plastremsorna med.
 Det blev lite 60-tals stil tycker jag.
 

4 kommentarer:

  1. Så roliga och fyndiga grejor du visar. Det här måste jag nog prova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att få uppskattning! Lycka till plastkassevävningen.

      Radera
  2. Så fiffigt och snyggt . förvaring behöver man alltid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria. Ja förvaring är bra och behöver inte kosta något om kan är lite händig. Nästa låda jag gör ska få ett lock också.

      Radera