måndag 25 maj 2015

Fusing! Väggdekoration av plastpåsar.

Är inne i en plastpåseskaparperiod nu. Brukar bli så när jag skapat i papper ett tag så blir jag sugen på plast. Fusing är ju ett kul sätt att ta till vara på plastpåsar. Finns väl inget direkt svenskt uttryck för det. Man använder alltså strykjärn och smälter ihop plastpåsar med det.
Denna väggdekoration hänger just nu på en utställning.


Andra kul återbruksgrejer jag gjort:

Fort sätt för arbetsbeskrivning av väggdekorationen



Material: plastpåsar, ståltråd, håltagare, strykjärn, bakplåtspapper, kedja, tålamod

                                        Klipp påsarna i breda remsor.
 Gör en knut och tryck in ändarna i den så det blir som en liten kanelbulle.


 Sätt strykjärnet på ylle. Lägg bullarna mellan smörpapper och stryk på dem tills de smälter ihop. När de är het vill de järna böja sig när de svalnar. Därför lägger jag en tidning över och trycker några sekunder innan jag avlägsnar smörpappret.
 Det är bra med god ventilation när man gör detta. Smält plast är väl inte så hälsosamt precis. Jag jobbade rätt intensivt med det i några dagar och jag tror jag brände en hel del hjärnceller för jag kände mig lite konstig i huvudet.

 Jag använde en lackpenna av märket Posca och målade mönster på några av dem.
Nu börjar det stora tålamodsarbetet. Göra hål i alla ändar och fästa ihop med ståltrådsbitar. Det gör man inte klart på en kväll kan jag säga. Använd en penna och gör markering där hålen ska var. Använd en håltagare (en sån man gör hål i skärp med). Klipp till 5 cm långa ståltrådsbitar som du sedan trär genom hålen och fäster ihop.
Jag har föst gjort rutor av 5 x 5 bullar. Sedan har jag fäst ihop rutorna med kedjor som finns att köpa som metervara i smyckespysselbutiker.
 Toj en pinne i skogen som jag skalade av barken på och sedan målade jag den. Fäste kedjorna i den genom att skruva i små skruvöglor i pinnen.
Lycka till med ditt skapande! Hoppas du blev inspirerad.

Här är en länk till andra saker av plastpåsar: Återbrukade plastpåsar /recycled plasticbagsLänk till andra väggdekorationer: Väggdekorationer / walldecorations

1 kommentar: