lördag 30 maj 2015

Örhängen av plastpåsar!

I går kväll gjorde jag dessa örhängen av plastpåsar 
som jag smält ihop med strykjärnet, s.k fusing. Nästa projekt blir nog att göra en väska.




Länk till alla 35 olika smycken jag gjort av återbruksmaterial som t.ex tidningspapper, sladdar, plastpåsar, och PET-flaskor.  :återbrukssmycken


Fortsätt för beskrivning på hur man gör.



Använd handtagen från plastkassar, de är lite tjockare och då blir det lagom med 4 lager. använder du plastpåsar som är tunnare måste du stryka ihop kanske 8-12 lager för att det ska bli tjockt. Beror ju på hur tjock plasten är. Man får prova sig fram.
 Jag samlar typ på allt och här ser ni min lilla samling av handtag. Använder dem även att sy öglor av till duschdraperierna.
 Klipp till fyra delar och lägg dem på varandra. Lägg mellan två smörpapper. Stryk med ylle-värme. Tar kanske 30 sek. Plasten drar ihop sig lite av värmen.
 Nu kan du börja göra mönster. Klipp ut prickar, ränder, hjärtan eller annat i avvikande färg. Lägg på och stryk fast.
                    Sedan kan man lägga på fler färger om man vill och stryka fast.
 Här har jag strukit ihop flera lager av en gul plastpåse till ett större ark. Sedan har jag klippt ut former till örhängen. Små cirklar från en systemkasse blev dekoren.
 Här har jag tagit ett remsor i olika färger och lag ti i en hög och strukit ihop. Blir det för tunnt kan man fylla på med mer plast och stryka igen.
             Nedan ser du fler blivande örhängen. Hålen gör jag med en håltagare.

                        Nedan: stadiumpåse med dekor av två olika apotekspåsar.


4 kommentarer: