måndag 4 maj 2015

Ramslöksalt

I slutet av april och en bit in i maj kan man skörda blad av ramslök. På en del ställen växer det vilt, i Skåne, på Öland och på Gotland tror jag. I Blekinge har jag hört att den är fridlyst. Man kan äta bladen, blomknopparna, blommorna, och fröställningarna, allt med andra ord. 
Jag odlar mina i trädgården i den skuggiga delen, de växer och förökar sig som ogräs. De är underbart vackra när de blommor och lyser som vita stjärnor.
De smakar lite som gräslök med vitlökssmak. När du steker dem blir de lite söta och smaken blir mild.
Jag har gjort ramslöksalt för att ta till vara på lite av bladen. Nedan visar jag hur man gör.

Här är lite andra tips:



Plocka ett rejält knippe ramslök. blanda inte ihop dem med liljekonvalj bara.
 Mixa i en matberedare ihop med salt. Ta bara någon matsked salt så får du ett örtigare salt som är mer hälsosamt. Däremot blir mängden mindre eftersom bladen krymper mycket vid torkning. Ju mindre salt du använder desto mer kan du krydda med det utan att maten blir för salt.

 Bred ut på en bit bomullstyg eller smörpapper. Torka i max 40 grader. Jag har en torkmaskin. det går även i ugn på svag värme. Lägg in en termometer för säkerhets skull. Man kan hålla ugnsluckan på glänt med en träslev. Om du har högre temperatur försvinner mycket av smaken.
                                                       Såhär ser min torkmaskin ut.
 Det ska bli supertorrt. Det blir som hårda kakor som du nu ska ta sönder. Antingen mixar du det i matberedaren igen eller så mortlar du det som jag gjorde.


Häll upp på burkar. Använd en tratt för att få i det i små burkar. Använd tomma kryddburkar och gör nya etiketter. Använd saltet i dressingar, på tomater, i grytor, på fisk, på macka med färskost m.m.
Smaklig måltid!
Det finns mer recept och fakta på en sida som heter www.ramslöksfrossa.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar