onsdag 22 juli 2015

Kasse sydd av fusade plastpåsar

Det låter skittöntigt att säga fusad plastpåse. På engelska heter det fused plasticbag. På svenska finns det liksom inget vedertaget uttryck för att smälta samman plastpåsar till ett nytt material.
Här visar jag hur jag sytt väskan men vill du veta hur man fusar plastpåsar kan du kolla in denna sidan . Det finns mängder av youtubeklipp att kolla in också om man vill förkovra sig. 
Jag har också en lite beskrivning som du hittar här.


Andra grejer du kan gilla:
Material: plastpåsar, strykjärn, smörpapper, sax, symaskin, fodertyg, kardborreband.

 Här ser du materialet jag gjort genom att smälta ihop flera lager plastpåsar med strykjärn. När man smält ihop 2-4 plastpåsar kan man klippa ut remsor prickar mm och stryka fast som dekor. Här hade jag lyckan att hitta en prickig plastpåse.
När jag är klar med det jämnar jag till kanterna så de blir raka.
 Jag klippte den rutiga delen i två delar och de ska bilda överkanten. Lägg dem räta mot räta i en varsin kortände. Sy en raksöm.
                                        Gör en stickning över sömmen från rätan.
 Sy gärna lite dekorations sömmar. Det håller plastremsorna på plats också om de skulle få för sig att lossna.
                Jag sydde även zickzack sömmar längs med de svarta remsorna.
Nu är det dax för foder. Lägg det färdigsydda materialet på en bit tyg. Om tyget traspar sig måste du först zick zacka kanterna. jag använde tunn trikå. Tunn fleece är också bra. klipp fodret några ca 5 cm längre på varje kortsida.
 Vi runt kanten och sy. Mina sömmar blev inte så fina först men så bytte jag till jeansnål och då gick det bättre.
                             Sy fast en bit kardborre på insidans överkant.

            Sy en botten. Ha väskan ut och in och sy av hörnen som på bilden. Klipp rent.
                                        
                                                 Vänd så att rätsidan blir synlig.
                                            När du vänt den ser botten ut så här.
Sedan klippte jag två långa remsor som jag sydde ihop och vände ut och in och sydde fast som handtag.
Man kan klippa ut dekoration av den fusade plasten. Smälter man ihop flera lager så blir det styvt och perfekt att klippa ut figurer  som man kan ha som dekoration. se även mina miniväskor jag gjort som har blomdekor.
Här hittar du allt jag gjort av återbrukade plastpåsar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar