onsdag 8 juli 2015

Tvålkopp av virkade plastpåsar

Ibland är det kul med små projekt som blir klara på en timma. Försöker komma på bra ideér att ta med till min resa till Indien. Måste ha småsaker som passar för nybörjare. En tvålkopp kan man klara som nybörjare. Om du inte vet alls hur man virkar så hittar du säkert bra instruktionsvideor på youtube. Här beskriver jag hur jag gjort men inte exakt hur man tekniskt virkar.
Har virkat dessa tvålkoppar av plastremsor jag klippt av plastpåsar, s.k. plarn = plastic+yarn.
Här har jag en liten film där jag visar hur man klipper remsor på ett effektivt sätt.
Om man har hela tvålkoppen med tvål i med sig i duschen borde man kunna ha den som skrubb tvål. Lägg den i handen med tvålen neråt och skrubba kroppen med botten. Tvålen borde löddra igenom. Måste testa detta.



Här är tips på annat du kan skapa av plastpåsar:



Material: virknål strl 6,0, plastremsor, sax och ev. en stoppnål för att fästa trådar.


 1. Virka 16 luftmaskor. Nu ska du vända och virka tillbaka.

2. Gör en halvstolpe i 2:a luftmaskan från nålen och virka sedan 14 halvstolpar= totalt 15 stolpar


 3. Dax att vända igen. Virka två luftmaskor enligt bild ovan=1:a halvstolpen. Virka sedan 14 halvstolpar till.
 4. Virka som i steg 3 tills du virkat 7 varv. Nu har du en platta som är botten till tvålkoppen. s Se bild ovan.

5. För att få en kant runt som står upp ska du virka ca 30 halvstolpar fördelat runt hela plattan.
Vill du ha vidare kanter gör du några fler halvstolpar, vill du ha den mer skålformad gör du färre än 30 halvstolpar.
 Fördela t.ex så här: 9 halvstolpar per långsida och 6 halvstolpar per kortsida.

6. Virka ett varv halvstolpar till, en i varje maska, alltså 30 st.

7 Nu har du en tvålkopp som bilden nedan.
 8. Du kan fortsätta om du vill och göra en dekorativ kant. Den gjorde jag såhär: virka 4 luftmaskor , hoppa över två maskor och gör en smygmaska i den tredje. Nu har det blivit en båge. Fortsätt att virka sådana bågar tills du kommit runt där du började.

9. nu är det dax för sista varvet. Nu virkar du 5 fastmaskor i varje båge.

10. Fäst alla trådar om du behövt byta plarn.  KLART!!!
                                                                        Från sidan.
                                                         Underifrån ser de ut såhär.

2 kommentarer:

  1. Det måste jag bara prova! Tack för tipset!

    /git

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att jag kan inspirera, det är ju det som är tanken med bloggen. Vill tacka er för att ni länkar till min blogg. Ha en fin dag!

      Radera